دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

تعداد کودکان کار در ایران مشخص نیست. همین امر سبب شده تا برنامه ریزی برای این گروه در معرض خطر با مشکلات گوناگونی روبه رو شود.

مادام که تعداد جمعیت هدف در هاله ای از ابهام فرو رفته، دسترسی به یک برنامه ریزی منسجم ناممکن می نماید.
به گزارش گروه اجتماعی روزنامه همشهری تاکنون هیچ مرجع رسمی، آمار کودکان کار در ایران را اعلام نکرده است اما برخی کارشناسان تعداد این کودکان را حدود 500 هزار نفر و برخی دیگر جمعیت آنان را تا یک میلیون نفر نیز تخمین زده اند.

دکتر صمدی- مدیر کل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور- آمار کودکان کار تحت پوشش این سازمان را به ترتیب در سال 1382 ، 902 نفر، در سال 1383 ، 1384 نفر و در سال 1384 این تعداد را 784 نفر اعلام کرده و گفت: «دلیل اینکه تعداد کودکان کار در سال 1384 نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته، حضور کودکان اتباع خارجی بوده است .»

وی با توضیح اینکه سازمان بهزیستی در سال های گذشته صرف نظر از ملیت، کودکان کار را در پناهگاه می پذیرفت افزود: «پذیرش شدگان مهمانسرای سلامت یا پناهگاه کودکان،  همه ساله برای گذران اوقات خود- به ویژه شب ها- به این مراکز مراجعه کرده و از امکانات بهزیستی بهره می برند» .

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی، تعداد این مهمانسراها را در سراسر کشور نزدیک به 20 مرکز اعلام کرد و گفت: «این مراکز در مرکز استان های پرجمعیت کشور که عموماً  با پدیده کودکان کار روبه رویند احداث شده اند و امکانات بهداشتی و آموزشی را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهند» .

تفاوت فاحش میان آمار کودکان کاری که تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند با آمار تخمین زده شده توسط کارشناسان، نشانگر مخفی ماندن تعداد قابل توجهی از این کودکان است.بر اساس یک سرشماری که 10 سال قبل در کشور انجام شد، حدود  12 درصد از جمعیت 10 تا 19 ساله کشورمان فعالیت اقتصادی دارند.

سازمان بین المللی کار نیز اعلام کرده است در سال 2000 از هر 6 کودک در سراسر جهان، یک نفر فعالیت اقتصادی داشته است.
خبرگزاری ایرنا در گزارشی که از سازمان بین المللی کار منتشر کرده، آورده است: «تعداد کودکان کار در جهان از 246 میلیون در سال 2000 با یک کاهش 28 میلیون نفری به 218 میلیون نفر در سال 2004 رسیده است» .

ساماندهی کارگران کوچک
دکتر صمدی معتقد است که از نظر مدیریت موضوع، ساماندهی کودکان کار و خیابان برعهده سازمان بهزیستی است و تأکید می کند که آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی تصویب و به بهزیستی ابلاغ شده است.دکتر صمدی با صراحت تأکید کرد که مراکز بهزیستی توان پاسخگویی و سرویس دهی به تعداد زیادی از کودکان کار را دارند و چنانچه کودکان بیشتری نیز به این مراکز معرفی شوند، بهزیستی پوشش مناسبی را برای این گروه خواهد داشت.

جالب توجه اینکه هزینه تخمین زده شده از حذف کار کودکان در اقتصاد جهان طی 20 سال گذشته، حدود 760 میلیارد دلار است اما منفعت تخمین زده شده در کسب سلامتی، بهداشت و تحصیل این کودکان، بیش از چهار تریلیون دلار برای اقتصاد جهان است.

کد خبر 271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز